trinesblogg

..når jeg har noe på hjertet!

Lekser – et sant mareritt for noen!

| 1 kommentar

Hvor mye tid bruker barnet/ungdommen din på lekser? Har du opplevd at det blir dårlig stemning, kanskje til og med masing og kjefting som et resultat av leksearbeidet?

Jeg har snakket med veldig mange barn og ungdom som opplever lekser som et sant mareritt. Noen av dem sier at det veldig ofte ender opp i krangling, frustrasjon og dårlig stemning på hjemmefronten. Noen av dem sier at de gjør lekser flere timer, mange dager i uka og nesten ikke har tid til å gjøre andre ting. Noen av dem sier at de sliter med å gjøre lekser, fordi de ikke skjønner hva de skal gjøre.

Jeg har også snakket med veldig mange lærere. Alle lærere jeg har snakket med er enige i at lekser skal være repetisjon av det elevene har lært på skolen. Dette for å forsterke den læringen de allerede har lært og forstått. Da skal det være enkelt å gjøre lekser, fordi de allerede kan det de har lært – hvis det i det hele tatt skal være lekser da…

Jeg vet at veldig mange foreldre sitter og hjelper barna eller ungdommene sine med lekser i ukedagene. Jeg er ikke motstander av å støtte dem, misforstå meg rett. Hvis dette er en hyggelig stund dere deler, så er det absolutt verdifullt og oppbyggende.

Jeg får såpass mange henvendelser med frustrasjon rundt dette temaet. Grunnen til at jeg har en mening om det er fordi jeg ser hva det gjør med barn og ungdom. De blir ofte umotivert, lei og stresset når de ikke forstår det de har lært eller har alt for mye lekser. Dette kan også gå utover selvfølelsen og trivsel på sikt.

Her er fire punkter du som forelder skal være bevisst på:

  • Det blir ofte masing/krangling relatert til lekser → Hvorfor blir det slik? Finn ut hva som skjer mellom dere og se om dere kan finne andre rutiner for lekser. Det kan være lurt å snakke med lærer ved behov og eventuelt sammen finne andre løsninger. Dette er ikke oppbyggende for hverken barnet/ungdommen din, deg eller forholdet deres.
  • Du hjelper barnet/ungdommen din så leksene blir gjennomført, uten at det resulterer i forståelse → Dette viser ikke sannheten for læreren. Barnet/ungdommen trenger kanskje å få forklart emnet på nytt for å forstå. Har barnet alt riktig på leksene, uteblir informasjonen om at barnet ikke har forstått til læreren. Læreren trenger å vite dette for å hjelpe barnet til forståelse.
  • Barnet/ungdommen bruker alt for mye tid på lekser → De trenger å være sosiale med andre barn/ungdom utover skolearbeidet for å øke sin sosiale kompetanse. Det bidrar også til gode vennskap og relasjoner.
  • Barnet/ungdommen din er totalt umotivert til å gjøre lekser → Snakk med barnet og finn ut hva det handler om og/evt. om det er for mye lekser. Ha dialog med læreren. Det kan være noen barn som sliter med å konsentrere seg og ta til seg læring på skolen. Finn årsak og andre løsninger som fungerer bedre.

Slik jeg ser det skal lekser være repetisjon og noe barn og ungdom enkelt skal gjøre for å forsterke det de allerede har lært for at kunnskapen skal feste seg. De skal ikke være prisgitt en ressurssterk forelder som kan hjelpe til med lekser. Det finnes også mange barn som av ulike årsaker ikke har foreldre som kan hjelpe dem og det vil være urettferdig overfor dem.

Til barn/ungdom:

Rekk opp hånden og spør om hjelp om du ikke forstår. Hvis du har et spørsmål, så er det garantert flere som lurer på akkurat det samme. Det er læreren din sitt ansvar å formidle, slik at du forstår emnet – men om du ikke gir beskjed at du ikke forstår, vil heller ikke læreren din vite det. Det er ditt ansvar og oppgave å være opplagt og tilstede fysisk og mentalt for å ta til deg læringen. Sliter du med konsentrasjon og læring, ta tak i det. Det finnes god hjelp å få.

Til foreldre:

Hjelp heller barnet ditt å gi beskjed til læreren hvis de ikke har forstått. La barna gjøre feil på leksene, slik at læreren ser at dette emnet trenger vi å repetere eller lære bort på en annen måte. Gi beskjed til læreren om det blir for mye lekser. Det er individuelt hvor mye lekser hvert barn/ungdom tåler før det blir stress.

Til lærere:

Sørg for at klassemiljøet er trygt og godt, slik at det er helt vanlig å rekke opp hånden dersom elevene ikke forstår. Husk at det er barn eller ungdom du har med å gjøre. La dem også få tid til å være nettopp det, uten å lesse på med så mye lekser at de ikke har tid å være sosiale.

Bare tenk deg selv og sammenlign med skolehverdagen til et barn mens du leser. Du kommer hjem fra jobb, også må du gjøre en oppgave du ikke forstår, som har stor betydning for arbeidsdagen din dagen etter? Hva gjør det med motivasjonen din for neste arbeidsdag og neste gang du skal gjøre enda en oppgave du ikke skjønner noe av. Hvilke ringvirkninger vil dette ha?

Trine ♥

Trine Øfsti Bråten er eier og gründer av Diameta og den frivillige organisasjonen Go´nok. Diameta jobber for at alle barn og unge skal føle seg trygge, glade og ha en god selvfølelse. Trenger du hjelp med selvfølelse og livsmestring, ta kontakt!

Én kommentar

  1. Veldig bra skrevet Trine! Og bra at du kommer med konkrete tips til både foreldre, lærere og barna/ungdommene. Slike vonde spor kan ta knekken på det som egentlig er intensjonen, vekke motivasjon til læring. Det er viktig med et god skole-hjem samarbeid. Jeg ser fordeler med å gjøre lekser på skolen. De jobber når de er mest opplagte, de får den beste, faglige oppfølging, de kan senke skuldrene når de kommer hjem. Og det stimulerer faktisk til ekstra innsats, fordi det oppleves som et fritt valg. (Nå uttaler jeg meg kun på vegne av min sønn som går i 8. Klasse på WangUng).

Legg igjen en kommentar

Påkrevde felter er merket *.


Follow Me

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: