trinesblogg

..når jeg har noe på hjertet!

Lærebøker for elever – til frustrasjon eller?

| 2 kommentarer

Jeg har mang en gang undret meg over en del av skolens lærebøker som er på markedet. Det er sikkert veldig mange bra bøker altså, men noen av bøkene opplever jeg er vanskelig å forstå selv for voksne. Hvordan kan man da forvente at ungdom eller barn for den sakens skyld skal forstå det som står der?

Jeg begynte spesielt å legge merke til dette da min eldste sønn begynte på ungdomsskolen. Når tekstene er så vanskelig skrevet at vi sammen må vri hjernen for å forstå det som står der, så skjønner jeg at noen ungdommer mister litt piffen, motivasjonen og kanskje også opplever det som stressende.

Hvorfor er noen lærebøker skrevet slik? Hvem i all verden er det som lager bøker til ungdom som voksne sliter med å forstå og naturlig nok veldig mange ungdommer ikke forstår? Hvem velger ut disse bøkene som faglitteratur til ungdom? Har noen forsket på hva dette gjør med ungdommers motivasjon for læring og har dette noen betydning for antall elever som dropper ut av videregående skole?

Min erfaring etter mange møter med ungdom, er at dette påvirker dem. Det har noe å si hvordan de får formidlet fagene i læreplanen. Det har noe med deres forståelse for faget, det har noe med om de klarer å gjøre leksene sine og hvordan de klarer seg når de har prøver.

Jeg lurer også på:

  • Nasjonale prøver i lesing. Jeg har selv sett på tekstene og spørsmålene og stiller meg undrende til at de forventer at barn på 5.trinn skal kunne svare på dem.
  • Hvorfor elever skal pugge så de blir grønne i ansiktet for å huske noe til en prøve som de dagen eller uken etter ikke husker et kvekk av?
  • Hvorfor de skal kunne så mye om ting som kanskje ikke engang har en verdi og som mange av dem i voksen alder aldri kommer til å ha behov for å vite?

Hvorfor er det ikke mer fokus på det elevene trenger å vite for å kunne klare seg som voksne selvstendige individer? Det er ikke alle som skal bli professor når de blir store. De fleste trenger basiskunnskaper som gjør at de kan studere det de ønsker/liker når de blir modne for det.

Jeg vet det er mange ungdom som sliter mye med stress og press Dette er etter hva jeg forstår et av områdene som soleklart har en betydning. Jeg vet selv hvor lite motivert og hvor lite jeg lærer hvis jeg sitter på et kurs eller et foredrag og ikke fatter noe av hva som blir formidlet.

Til slutt en oppfordring til UNGDOM; Tør å si ifra! Rekk opp hånden dersom du ikke skjønner hva læreren prøver å formidle. Spør læreren hva jeg skal bruke det til når jeg blir stor. Husk å ha respekt for læreren og spør fordi du lurer og på en høflig/ordentlig måte. Vær med å forme fremtidens læring, det er faktisk dere som er fremtiden. 🙂

Sjekk ut Harald Eia sin frustrasjon over KRLE boken til sin datter HER.

Trine ♥

Trine Øfsti Bråten

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar