trinesblogg

..når jeg har noe på hjertet!

Hvordan forvalter du din personlige merkevare?

| 0 kommentarer

Jeg tenker at det snakkes mye om og brukes enormt mye penger på merkevarebygging for bedrifter. Det er sikkert viktig det, men har du noen gang tenkt på at alle har sin egen personlige merkevare? Er du bevisst på hvordan du forvalter din?

Når du møter mennesker, så etterlater du deg noe som avgjør hva slags inntrykk folk får av deg. Jeg pleier å kalle det et slags fotavtrykk. Det er din personlige merkevare. Er du bevisst på hvordan du blir eller hvordan du vil bli oppfattet? Det kan være alt fra omsorgsfull, morsom, humoristisk, seriøs, profesjonell, faglig dyktig, ”hel ved”, til å stole på, engasjert, smart, etc. Det finnet et hav av måter å bli oppfattet på. For å være kongruent med din personlighet og dine egenskaper, så er det viktig å tenke litt over hva du ønsker å oppnå og om du oppnår det du ønsker ved å være akkurat sånn.

Når du er ekte i din personlige merkevare, og du ikke trenger å ta på deg en ”maske” hver gang du møter folk – så er det lettere å oppfatte den virkelige deg. Når du tar på deg en ”maske” som ikke er deg, så kan det være at folk etterhvert ikke tar deg seriøst fordi du ikke er ærlig. Tenk også litt over hvordan du reagerer i situasjoner der du blir utfordret. Du kan jo alltids forsvare dine handlinger med, ja men det var han/henne som gjorde så jeg reagerte sånn. Uansett så er det din personlige merkevare som til syvende og sist får seg en skramme om du har en negativ adferd tilbake. Ping pong effekten dette kan skape har lite konstruktiv verdi.

Når du er bevisst på hvordan du ønsker å bli oppfattet, så er det enklere for deg å vite hvordan du skal presentere deg i møte med mennesker både privat, i skole/jobbsammenheng og i ikke minst i sosiale medier. SoMe er viktigere enn noen gang, et søk på navnet ditt og folk får et inntrykk av deg. Når du viser den ”ekte” personlige merkevaren som er deg, da er det større sjanse for å bli tatt seriøst og at folk tror på deg.

Tenk litt over i hvilke sammenhenger du etterlater deg din personlige merkevare.

Hvordan bygger du ned merkevaren din? Hva gjør du og hvordan oppfører du deg da? Tenk litt på hvordan du opplever andre mennesker og i hvilke sammenhenger du IKKE sitter igjen med et godt inntrykk av folk. Refleksjon rundt slike tanker er en fin måte å finne ut hva du IKKE skal gjøre. Skriv gjerne ned!

Tenk så over hvordan du bygger opp din merkevare? Hva gjør du og hvordan oppfører du deg da? Tenk litt på hvordan du opplever andre mennesker og i hvilke sammenhenger du sitter igjen med et godt inntrykk av folk. Hva gjør de? Hvordan gjør de det? Hva kan du gjøre annerledes enn du gjør i dag? Øvelse gjør mester. Tren på din personlige merkevare og husk å være raus! Du kan øve deg mentalt først, for så å gjøre det i praksis. Husk at hjernen ikke vet forskjell på fantasi og virkelighet, så det du jobber med mentalt kan bli virkelighet om du bruker TID, tror og trener på det.

Min største drøm er at alle barn og unge skal få hjelp til å bygge/styrke og være sin egen gode personlige merkevare/seg selv slik de er ment å være. Dette handler mye om personligheten og egenskapene hver enkelt er født med (les mer om egenskaper i denne BLOGGEN). Når vi får være oss selv, og har kunnskap om hvordan vi skal forvalte det, så er det lettere å være trygg på seg selv og andre. Hvis vi kunne brukt like mye penger på å bygge/styrke barn og ungdom som vi gjør på å bygge merkevaren til bedrifter, ja DA hadde jeg vært veldig fornøyd.

Trine ♥

Trine Øfsti Bråten, eier og gründer av Diameta og Go´nok organisasjonen. Jeg brenner for at barn og unge skal ha en trygg og god selvfølelse og føle seg gode nok som den de er.

 

Legg igjen en kommentar