trinesblogg

..når jeg har noe på hjertet!

Hvilket motiv har folk for å være rause? Nå – i raushetens tid :-)

| 5 kommentarer

Leser ofte i media eller på FB at det er så fint å være raus og at vi lever i raushetens tid. Det er flott og det er fint å være raus. 🙂 Det som skurrer litt for meg er hvilket motiv folk har for å være rause. Jeg opplever raushet som det å gjøre noe for andre/gi av seg selv uten å forvente noe tilbake.

Mange snakker om dette og ”liksom” praktiserer det, for meg blir det en smule uekte. Hvem kan med hånden på hjertet si at de virkelig er rause uten å forvente noe tilbake?

Det snakkes om raushet, og for hvilken grunn? Er det for at vi vil at folk skal gi oss «likes». Er det blitt sånn at de som er ”populære” og allerede har lykkes, har mange «likes» og følgere i de forskjellige sosiale medier, eller i andre sammenhenger? Hva skal til for å bli sett eller hørt i et samfunn som er basert på at du allerede må være vellykket? Må man drive med smisking, eller tråkke på andre for å komme seg opp og frem? Jeg ser folk som liksom skal være rause og ikke er det i det hele tatt. I min verden blir dette falskt. Jeg liker mennesker som er ekte, omsorgsfulle og har empati. Falskhet kan også være folk som promoterer et budskap, men som ikke lever opp til det de promoterer. Når du er «raus» kun for å tjene på det, så blir det helt feil for meg. Da har du gått over i en annen kategori, hvor fokuset er mer popularitet. Tror nesten jeg kan bruke grådighet som ord her, selv om jeg synes det er et veldig stygt ord. Grådighet etter å bli mer populær, og i andre tilfeller etter å tjene mer penger. Det høres ikke bra ut, men det virker som dette gjelder i mange miljøer og arenaer.

Jeg synes å se grådighetstendensen flere steder. De som lykkes med noe skrur opp prisene til det uoverkommelige for folk flest. Dette gjelder ofte produkter og tjenester på markedet som er ”trendy”. Debatten som går nå i forhold til kjøp av merkeklær til barn er intet unntak. Dette er ikke noe vi MÅ ha, men vi lar oss presse og kjøper i vei, for å være like som alle andre. Trenger vi egentlig den topplua til 1400,- eller den jakka til 5000,-? Svaret er vel egentlig nei, men hva er det som får oss til å kjøpe den da? Er det for å være ”trendy”, populær eller for å føle oss vellykket?

Hva er grunnen til at det er så viktig å være trendy, populær og vellykket? Hvis hovedgrunnen er å få flere «likes» eller å tjene flest mulig penger, tenker jeg at det er på tide med en sjekk av verdigrunnlaget ditt.

Hvis du blir provosert av dette innlegget, så er det en tankevekker i seg selv.

Jeg slår et slag for ærlighet, nestekjærlighet, omsorg, empati og ektehet som er bygget på et sunt verdigrunnlag 🙂

God søndag, på ekte 😉

♥ Trine

DSC_2008bw

Trine Øfsti Bråten er eier og gründer av Diameta og den frivillige organisasjonen Go´nok. Diameta jobber for at alle barn og unge skal føle seg trygge, glade og ha en god selvfølelse. Trenger du hjelp med selvfølelse og livsmestring, ta kontakt! https://trinesblogg.no/tjenestetilbud/

 

5 kommentarer

Legg igjen en kommentar