trinesblogg

..når jeg har noe på hjertet!

Er det for mye stress for ungdom i tentamenstiden?

| 2 kommentarer

Jeg snakker mye med ungdom i jobben min som mental trener og coach. Disse ungdommene har en ting til felles med jevne mellomrom, og det er tentamenstiden. Mange uker i strekk hvert halvår er det svært hektisk og hvilke konsekvenser har det for den enkelte?

Resultatet er at endel føler seg slitne og stresset. En av ungdommene som har vært hos meg sa: ”jeg føler meg som en grå person som ikke har tid til å le og ha det gøy lenger.” ”Jeg føler meg helt skole – skole på to bein,” sa ungdommen. Denne ungdommen våkner opp på morgenen og er sliten før skolen starter. Det siste som skjer på kvelden er noen ganger å gråte seg i søvn på grunn av alt som skjer. ”Det er et totalt stress.” ”Jeg trenger å ha det litt gøy for å få ned stresset,” sa ungdommen.

Grunnen til stresset enkelte opplever er det som skjer på skolen under tentamenstiden. Det går en stund, men over tid blir det rett og slett for mye. For å holde tempoet oppe har noen skoler tentamener, lekser, prøver utenom tentamen, fremføringer og innleveringer. Dette til sammen kan bli for mye for en ungdom på en og samme tid. De trenger å ha et liv utenom skolen. Dette må til tider vike fordi de rett og slett ikke har tid til å gå på trening eller være med venner på grunn av alt presset fra skolen. Er det slik vi vil at ungdommene skal ha det? Vil vi at stressnivået skal være på 10 (på en skala fra 1 til 10) flere uker i strekk? For noen er stresset en realitet resten av skoleåret også. Dette er ikke bra for de det gjelder. For mye stress er ikke bra for helse og livskvalitet.

Hva kan vi gjøre med det? På kort sikt tror jeg lærerne må få beskjed fra høyere hold at de i tentamensperioden ikke trenger å gi ungdommene lekser, innleveringer eller ha fremføringer. Ungdommene trenger denne tiden for å lese til tentamen og fokusere på de andre prøvene de må ha for at lærerne skal kunne sette karakterer. En annen ungdom jeg snakket med hadde via elevrådet snakket med rektor om dette. Rektor hadde tatt grep og bedt lærerne gi mindre lekser for at ungdommene skulle få tid til å øve til tentamen eller andre viktige prøver. De hadde også fått innført en elektronisk prøveplan som gjorde det mer oversiktlig for eleven. Et godt initiativ fra ungdommen selv og flott med en rektor som faktisk lyttet og gjorde noe med det denne ungdommen hadde på hjertet.

Jeg vet ikke hvor mange andre det er som opplever det slik, men jeg vil tippe at det er ganske mange. Hvis det er tilfelle, så bør dette taes tak i. Dette kan få alvorlige konsekvenser for den enkelte på sikt. Så, ”hei, rektorer rundt omkring på norske ungdoms- og videregående skoler. Jeg utfordrer dere til å ta elevene på alvor, og se, høre og forstå hvordan de har det. Ta ungdommene på alvor!”

Trine ♥

DSC_2008bw

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar