trinesblogg

..når jeg har noe på hjertet!

Vil du fortsette å bruke tid på bekymringer eller la være?

| 1 kommentar

I min jobb som mental trener/coach, kursholder og foredragsholder møter jeg mange mennesker som har en ting til felles. B E K Y M R I N G E R ! Samfunnet vårt er overbelastet med bekymringer og man kan ikke lese en avis uten at det er noe å bekymre seg over. Det er altfor mye fokus på bekymringer og folk snakker mye om sine bekymringer både privat og på arbeidsplass/skole osv. Jeg har sagt det før, det du har fokus på blir det mer av!

Hva er grunnen til at vi får bekymringer? Det er et stort spørsmål å stille, men jeg skal skrive ned mine tanker om dette. Jeg sier på ingen måte at dette er noen fasit, men kun mine tanker. Jeg kommer stadig tilbake til at det vi har med oss av opplevelser, inntrykk og måten vi tolker ting på former oss som mennesker. Hvis du er oppvokst i et hjem med foreldre som er mye bekymret eller du har hatt venner som har snakket mye om sine bekymringer, så er det slik at vi kopierer våre nærmeste rollemodeller. Dette blir programmert i oss, og helt ubevisst tar vi det med oss inn i vårt voksne liv. Det kan også være at vi på et tidspunkt opplever vonde ting over tid eller får en akutt traume. Dette kan sakte men sikkert omprogrammere en tidligere bekymringsløs person til å bli mer og mer bekymret.

Bekymringer er ofte både negative tanker og vonde følelser i et evig sammensurium. Hvordan skal jeg få bukt med de negative tankene som utgjør alle bekymringene mine? Det virker helt overveldende og veldig vanskelig tenker mange. På samme måte som du fikk disse negative vanene inn i livet ditt, skal du få de ut. Det krever at du har tid. Rom ble ikke bygget på en dag og en toppidrettsutøver ble ikke verdensmester over natten. Øvelse gjør mester er det noe som heter. Du må gjøre en innsats for deg selv over tid. Noen sier at det tar mellom to til fire uker å etablere nye vaner. Lag deg noen gode strategier for hva du skal gjøre ISTEDENFOR når de negative tankene dukker opp og følg denne strategien til punkt og prikke. Det samme som du gjør når du setter i gang med et treningsopplegg for kroppen. Du tar ikke bare oppvarmingen og uttøyningen og dropper selve treningsøkten. Gjør det du har bestemt deg for, og gjennomfør! Unngå eventuelt å omgås andre mennesker med mange bekymringer, de vil bare dra deg ned. Du kan for eksempel forklare de at du helst ikke vil snakke om negative ting, da du selv prøver å lage nye strategier i forhold til dine bekymringer. Kanskje de også blir inspirert til å prøve. 🙂 Du kan til og med droppe nyheter for en periode.

Har du laget deg et mønster du selv tror det er vanskelig å komme ut av? Søk hjelp!!!! Ved å gå til en mental trener/coach så vil en fagperson hjelpe deg til å bli kvitt dine gamle mønster og installere nye. Det er mange proffe på dette innenfor DNCF (den norske coachforening). Kroppen din reagerer med et indre stress når du utsetter den for bekymringer, negative tanker og følelser. Stress kan på sikt føre til alvorlige helseproblemer. Du har to valg, og det er opp til deg. Vil du fortsette å bruke tid på bekymringer eller la være?

PS: Hvorfor bruke tid på å bekymre seg over ting du ikke får gjort noe med? Lev heller livet ditt her og nå, så får du noe ut av livet ditt annet enn bekymringer.

Trine ♥

visdomsord

 

Én kommentar

  1. Jeg husker en som sa: la oss for all del ta bekymringene på forhånd, ellers er det ikke sikkert vi får de;)

Legg igjen en kommentar

Påkrevde felter er merket *.


Follow Me

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: