trinesblogg

..når jeg har noe på hjertet!

Stress ned!

| 0 kommentarer

Er det en ting som går igjen hos folk jeg møter,  så er det hvor mye stress og press de har i livet sitt. Dette gjelder dessverre like mange barn og unge som voksne. Stress går utover både selvfølelse, selvtillit, selvbilde og relasjoner til andre mennesker og ikke minst så er det direkte skadelig for kroppen. Stress er like skadelig som å røyke fem sigaretter om dagen i følge forskere fra Columbia University Medical Centre. Min erfaring er at endel mennesker ikke tar innover seg at de faktisk stresser og hvor farlig det er.

Hvordan oppstår stress? Det er forskjellig fra person til person hva som stresser oss og det er noen elementer som er viktigere enn andre, sånn som for eksempel lite/dårlig søvn. Ellers så handler det mye om hva vi bruker tiden på, hvor mye vi presser inn i kalenderen, hvordan tankene og følelsene våre reagerer på omverden, hvilket kosthold vi har og om vi gjør og er den vi helst vil være. Vi kan til og med stresse uten å være klar over det.

Vanlige symptomer på stress: Svimmelhet, konsentrasjonsvansker, dårlig hukommelse, søvnproblemer, muskelsmerter, tankespinn, magesmerter, hodepine, angst, depresjon mm.

Hvordan reagerer kroppen på stress:

Nervesystemet og blodet vårt påvirkes av stress og gjør sånn at binyrer starter produksjon av stresshormoner. Stress kan derfor måles ved å gå til legen og ved ta blodprøver av for eksempel hormonet adrenalin, noradrenalin og kortisol eller så kan også blodtrykket ditt vise indikasjoner på stress. Stress over tid har en negativ påvirkning på indre organer som hjerte, lunge og nyrer som igjen går utover immunforsvaret. Konsekvensen av dette kan derfor bli i følge professor og stressforsker Are Holen ved NTNU over 300 små og store endringer i kroppen vår.

Disse endringene kan føre til sykdommer, kroniske plager, depresjoner, dårlig livskvalitet mm.

Først og fremst tror jeg det er viktig å identifisere og anerkjenne at du har stress i livet ditt. Om du trenger det gå til legen og få det konstatert. Når det er gjort finn ut hvilke områder og hva i livet ditt som stresser deg og hva du kan gjøre for å endre på det som stresser deg?

Det finnes en mengde tiltak for å skape mer ro og balanse i kroppen i forbindelse med stress. Noen av tiltakene som det er forsket på er meditasjon, mediyoga, mental trening og mindfulness.

Selv mener jeg i tillegg at det å ha en løsningsfokusert fremfor problemorientert innstilling til hverdagen og livet er et stort fortrinn. Det gjør at du for eksempel slipper mye bekymringstanker som kan nøre oppunder stresset.

Min påstand er at det dessverre ikke finnes en enkel quick fix for å leve et liv med lite stress. Det krever en bevisst innsats over tid som bidrar til langsiktige og gode rutiner. Det å ha et levesett som gjør at du har et bevisst forhold til hvem du er og som gjør deg i stand til å leve i tråd med verdiene dine bidrar positivt. Videre så mener jeg det er viktig å ha gode verktøy som bidrar til en god sosial kompetanse, et bevisst forhold til hva du ønsker å ha god selvtillit på, en god selvfølelse, omtanke og empati for andre mennesker og å gjøre noe som gir deg mening der du får brukt dine egenskaper og talenter. Alt dette bidrar til trygghet og ro der du kan gjøre de valgene i livet ditt som er riktig for deg.

Stress er kanskje en av vår tids verste fiender og det er på høy tid at det tas mer på alvor. Hva kan du gjøre i dag som et lite skritt på veien for å stresse ned?

En artikkel publisert av oslo psykologene gir en god og større oversikt over symptomer på stress. Les mer HER!

Trine ♥

Trine Øfsti Bråten, eier og gründer av Diameta og Go´nok

Legg igjen en kommentar

Påkrevde felter er merket *.


Follow Me

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: