trinesblogg

..når jeg har noe på hjertet!

Ni tips til foreldre ved skolestart!

| 0 kommentarer

Nå er skolen snart i gang og barn og unge skal tilbake til hverdagen. Det er mange forventninger til barn og ungdom fra skole, hjem, familie, venner, aktiviteter, treninger med mer. Skolene har også forventninger til oss som er foreldre. Her er noen tips og refleksjoner fra meg.

  1. Ha gode rutiner når det gjelder søvn. Barn og ungdom trenger NOK kvalitets søvn for å være uthvilt sånn at hjernen kan ta til seg læring. Er du uthvilt klarer du å konsentrere deg lenger om gangen og det er samtidig lettere å fungere sosialt med andre barn på en god måte.
  2. Sunt kosthold og bevegelse er viktig for å ha god konsentrasjon. Spiser barnet mindre sukker og til faste tider, så vil også humørsvingninger reduseres og blodsukkeret jevnes ut. Dette er bra for helsen. Se helsedirektoratets anbefalinger HER! Bevegelse er viktig for den motoriske utviklingen som også kan bedre hjernens funksjon slik at konsentrasjonen blir god.
  3. Samarbeid med lærer om barnets utvikling på skolen. Det er ikke skolens ansvar alene at ditt barn skal ha gode muligheter for å lære. Du som forelder er ansvarlig for oppdragelsen. I denne sammenheng vil det si at barnet skal møte godt forberedt slik at de har den beste forutsetningen for å få mest mulig ut av skolehverdagen. Det er viktig at du som forelder samarbeider med skole/lærer og at du snakker positivt om hvorfor det er viktig å gå på skole. Trenger barnet ekstra hjelp på skolen, så lytt til veiledning fra lærerne da de har god kompetanse om det.
  4. Reguler spilletid. Her er det mange forskjellige meninger om hva som er riktig. Noen barn bruker mesteparten av tiden sin etter skole og i helger på å spille. Dette kan være negativt for noen barn, andre vil takle det da de også har andre aktiviteter. Uansett så vet vi lite om hvilke konsekvenser dette kan få da det ikke foreligger så mye forskning på dette enda. Her må du som forelder regulere spilltiden og sette grenser. Noen mener en time om dagen er nok. Det finnes en mengde nettsteder som har gode råd og tips rundt dette temaet. Alle barn er forskjellige, så et tips er å følge med på hvordan barnet ditt fungerer både fysisk og mentalt i andre sammenhenger.
  5. Reguler mobilbruk/skjermtid. Det er lett å ”bare” kikke på mobilen når den ligger rett ved siden av. Her trenger vi foreldre å gå foran som gode eksempler også, fordi det er lett å bli mobilavhengig. Til og med på natten er det en del barn og ungdom som ligger med mobilen uten at foreldrene har kontroll. Dette går utover søvn, konsentrasjon og humør. Prøv å få de til å forstå at det er viktig å la hjernen hvile seg innimellom. Det er mer enn nok aktivitet i løpet av en dag for barn og ungdom. Hjernen får ikke den hvilen den trenger dersom den er ”pålogget” både på nett og hodet hele tiden. Husk også at det barn og ungdom leser på nett blir deres virkelighet. Dersom barnet kun leser blogger som handler om et spesifikt tema, så vil det være lignende artikler algoritmene som kommer opp som reklame. Det blir på en måte som å leve i en boble med lite annen input. Det er lett å forstå hvorfor endel ungdom får lavere selvfølelse når de leser og ser hvordan man «bør» se ut i følge artikler, blogger og reklame.
  6. Vær støttende og hjelp til med lekser fra første stund. Vis interesse for barnets læring. Har deres skole lekser, så støtt og oppmuntre barnet til å gjøre lekser fra tidlig alder. Dersom du er negativ til dette blir ofte barnet det også. Snakk om hvilke fordeler det gir å gjøre lekser. Motiver barnet til å tenke at dette klarer jeg, dette går fint. Lekser er ment som repetisjon på noe barnet skal ha lært på skolen. Det har en verdi så lenge barnet har forstått undervisningen og lekser blir brukt på rett måte uten mas, negativ korrigering og kjefting. Hvis barnet er umotivert, så prøv å finn ut hvorfor – i noen tilfeller kan det være for mye lekser. I så tilfelle, snakk med lærer. De er ofte veldig forståelsesfulle. Dersom du alltid hjelper barnet ditt med lekser og læreren ser at alt er riktig, så er det ikke så lett å oppdage at barnet egentlig ikke har forstått undervisningen. Oppfordre barnet ditt til å si ifra til lærer dersom barnet ikke forstår. Les mer om lekser her!
  7. Vis interesse. Snakk med barnet ditt og spør hva han/hun liker å gjøre. Hva har vært bra med dagen i dag. Barn liker å snakke om seg selv, så involver deg i deres liv ved å snakke om ting som interesserer dem. De aller fleste liker å snakke om ting de bryr seg om. Kanskje du vil bli positivt overrasket 🙂
  8. Mas og kjeft mindre. En del barn og ungdom sier at det er en del masing, kjefting og krangling hjemme. Kjefting kan for eksempel oppstå når foreldre er lei av å mase. Her er det viktig å ha gjensidig respekt for hverandre. Det går begge veier. Gode rutiner og regler som alle er enige om kan begrense dette. Snakk om det i fredstid som familie. Hva liker du best som forelder? Å få kjeft eller at noen snakker med deg på en ordentlig måte? Tenk litt på hvordan du liker at folk kommuniserer med deg. Vis den samme respekten overfor barnet ditt.
  9. Stress ned. Jeg må si at jeg er bekymret over antallet barn og ungdom som kommer min vei og forteller at de har såååå mye stress i livet sitt. Hvor har de lært å stresse. Stress er farlig! Det går utover konsentrasjon, søvn, helse og læring. Derfor vil jeg oppfordre foreldre til å stresse ned. Innfør mer ro og balanse i hverdagen. Si nei når det blir for mye å håndtere. Du klarer kun å gjøre en ting om gangen. Er du for sen til et møte, så er du for sen. Det blir ikke bedre ved å stresse. Lær barnet ditt enkle verktøy for å roe ned istedenfor å reagere med stress. Les bloggen min om å stresse ned HER!

Trine ♥

Trine Øfsti Bråten, eier og gründer av Diameta og Go´nok.

 

 

Legg igjen en kommentar

Påkrevde felter er merket *.


Follow Me

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: