trinesblogg

..når jeg har noe på hjertet!

Lekser – et sant mareritt for noen!

| 1 kommentar

Hvor mye tid bruker barnet/ungdommen din på lekser? Har du opplevd at det blir dårlig stemning kanskje til og med masing og kjefting som et resultat av leksearbeidet?

Jeg har snakket med veldig mange barn og ungdom som opplever lekser som et sant mareritt. Noen av dem sier at det veldig ofte ender opp i krangling, frustrasjon og dårlig stemning på hjemmefronten. Noen av dem sier at de gjør lekser flere timer mange dager i uka og nesten ikke har tid til å gjøre andre ting. Noen av dem sier at de sliter med å gjøre lekser fordi de ikke skjønner hva de skal gjøre.

Jeg har også snakket med veldig mange lærere. De fleste lærere jeg har snakket med er enige i at lekser skal være repetisjon av det elevene har lært på skolen. Dette for å forsterke den læringen de allerede har fått og forstått. Da skal det slik jeg forstår være enkelt å gjøre lekser, fordi de allerede kan det de har lært – hvis det i det hele tatt skal være lekser.

Jeg vet at veldig mange foreldre sitter og hjelper barna eller ungdommene sine med lekser i ukedagene. Jeg er ikke i mot å støtte dem, misforstå meg rett. Hvis dette er en hyggelig stund dere deler, så kan det være verdifullt og oppbyggende.

Jeg får såpass mange henvendelser med frustrasjon rundt dette temaet. Grunnen til at jeg har en mening om det er fordi jeg ser hva det gjør med barn og ungdom. De kan bli umotivert og lei når de ikke forstår eller har alt for mye lekser. Dette kan også gå utover selvfølelsen på sikt.

Her er fire punkter du skal være bevisst på:

  • Det blir ofte masing/krangling relatert til lekser → Hvorfor blir det slik? Snakk med lærer og finn andre løsninger. Dette er ikke oppbyggende for hverken barnet/ungdommen din, deg eller forholdet deres.
  • Du hjelper barnet/ungdommen din så leksene blir gjennomført, uten at det resulterer i forståelse → Dette viser ikke sannheten for læreren. Barnet/ungdommen trenger å få forklart emnet på nytt for å forstå. Det finnes mange måter å forstå noe. Læreren trenger å vite dette for å hjelpe til forståelse.
  • Barnet/ungdommen bruker alt for mye tid på lekser → De trenger å være sosiale med andre barn/ungdom utover skolearbeidet for å øke sin sosiale kompetanse. Det bidrar også til gode vennskap og relasjoner.
  • Barnet/ungdommen din er totalt umotivert for å gjøre lekser → Finn ut om det er for mye lekser og ha dialog med læreren. Det kan være noen som sliter med å konsentrere seg og ta til seg læring på skolen. Finn årsak og andre løsninger som fungerer bedre.

Slik jeg ser det skal lekser være repetisjon og noe barn og ungdom enkelt kan gjøre for å forsterke det de allerede har lært. De skal ikke være prisgitt en ressurssterk forelder som kan hjelpe. Det finnes mange som dessverre ikke har foreldre som kan hjelpe av ulike årsaker at det ville vært diskriminerende overfor dem.

Til barn/ungdom:

Husk å rekk opp hånden og spør om du ikke forstår. Hvis du har et spørsmål, så er det garantert flere som lurer på akkurat det samme. Det er læreren din sitt ansvar at du har forstått emnet og lært det du skal lære. Det er din oppgave å være tilstede fysisk og mentalt for å ta til deg læringen. Sliter du med konsentrasjon og læring, ta tak i det. Det finnes hjelp å få.

Til foreldre:

Hjelp heller barnet ditt til å gi beskjed til læreren hvis de ikke har forstått. La barna gjøre feil slik at læreren ser at her trenger vi å repetere eller lære bort på en annen måte. Gi beskjed til lærer om det blir for mye lekser. Det er individuelt hvor mye lekser hvert barn/ungdom tåler.

Til lærere:

Husk at det er barn eller ungdom du har med å gjøre. La dem også få tid til å være nettopp det, uten å lesse på med så mye lekser at de ikke har tid å være sosiale.

 

Trine ♥

Trine Øfsti Bråten

Én kommentar

  1. Veldig bra skrevet Trine! Og bra at du kommer med konkrete tips til både foreldre, lærere og barna/ungdommene. Slike vonde spor kan ta knekken på det som egentlig er intensjonen, vekke motivasjon til læring. Det er viktig med et god skole-hjem samarbeid. Jeg ser fordeler med å gjøre lekser på skolen. De jobber når de er mest opplagte, de får den beste, faglige oppfølging, de kan senke skuldrene når de kommer hjem. Og det stimulerer faktisk til ekstra innsats, fordi det oppleves som et fritt valg. (Nå uttaler jeg meg kun på vegne av min sønn som går i 8. Klasse på WangUng).

Legg igjen en kommentar

Påkrevde felter er merket *.


Follow Me

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: